Connect with business leaders from the chaleur region

to share ideas, learn, and grow through Imagine Chaleur's dynamic conferences, workshops, and events. Dive into discussions on topics that matter to our region, led by inspiring local and national thought leaders.

PERSPECTIVES: BUSINESS SUCCESSION

To the attention to owner-managers, entrepreneurs, and future entrepreneurs

The issue of business succession is a major challenge for our local economy. With an aging population and a sharp increase in business sales, it is crucial to take action to ensure the continuity and prosperity of our entrepreneurial ecosystem.
We are pleased to invite you to Perspectives: Business succession, featuring a panel discussion moderated by Lucie Rolland, Business Transfer Advisor. Experts will share their insights and best practices for a successful business transition.
Whether you are a business owner considering succession, or an entrepreneur looking for new opportunities, this event will provide valuable insights to help you navigate the process successfully.

Wednesday, May 21, 2025, from 8 AM to 10 AM

Lucie Rolland

Denis Roy

Florian Arseneault

Denis Boudreau

Gilles Deveaux

Please register as soon as possible, as spaces are limited, by using the form below.

Simultaneous translation available on site.

Lucie Rolland

Invitée spéciale

Lucie Rolland est conseillère en transfert d’entreprise pour le CTEQ depuis 2015. Installée en région depuis 2007, elle a été conseillère en développement auprès des entrepreneurs à la MRC de la Côte-de-Gaspé plus spécifiquement en accompagnant les promoteurs dans leurs projets de démarrage d’entreprise, et ce pendant plus de 8 ans.

Forte d’une expertise en accompagnement-conseil auprès d’équipe en entreprise sur des projets de développement d’affaires, et d’entrepreneurs en démarrage d’entreprise, elle se spécialise depuis plusieurs années en transfert d’entreprise et a obtenu, de l’Institut de Leadership, en 2022, sa certification en gestion de transfert d’entreprise.

Les activités de sensibilisation et de formation en transfert d’entreprise font aussi partie de son parcours professionnel.

Que ce soit dans l’accompagnement d’équipe de travail ou d’entrepreneurs, ses interventions privilégient la communication efficace et les relations humaines harmonieuses. Les enjeux humains sont une priorité dans l’accompagnement des projets de transfert et relève d’entreprise.

Lucie possède une formation et diverses certifications en gestion des ressources humaines, art-sciences psychologie, accompagnement et conseil stratégique ainsi que leadership et mobilisation des personnes.

Denis Roy

Invité spécial

Denis Roy est originaire d’Alcida et demeure à Dunlop depuis 2004. Il est marié à Natalie Daigle-Roy, enseignante au district scolaire francophone nord-est. Ils ont 2 garçons ensemble, Alex et Zachary.

Monsieur Denis Roy occupe le poste de directeur général de la CBDC Chaleur depuis maintenant 10 ans. À titre de directeur général, Denis Roy voit à la mise en œuvre et à l’administration des politiques et procédures de la CBDC Chaleur, un organisme à but non lucratif offrant de l’aide financière et technique aux entreprises. Il est responsable de la gestion interne de l’organisme et des différents programmes qui y sont offerts pour ainsi supporter la croissance économique de la région Chaleur.

Monsieur Roy est diplômé au Baccalauréat en administration des affaires de l’Université de Moncton et est détenteurs de plusieurs certificats en leadership, relations publiques, gestion des ressources humaines, développement d’affaires et analyse financière.

Monsieur Roy possède plus de 25 ans d’expérience dans les domaines financiers ainsi que dans le développement économique, ce, dans la région du nord-est de la province du Nouveau-Brunswick. Il a agi en tant directeur de comptes à la Caisse populaire de Shippagan pour 7 ans avant d’être directeur principal – développement des affaires à la Banque de développement du Canada (BDC) pour 7 ans. M. Roy a également occupé le poste de directeur régional du bureau du district du nord-est chez Opportunité Nouveau Brunswick pendant 5 ans. Étant en tête d’une équipe de 10 personnes professionnelles, ceci a su apporter une dimension approfondie et dynamique sur le plan du développement économique, de développement d’affaire ainsi que sur l’analyse financière.

M. Roy est impliqué dans plusieurs causes qui lui tient à cœur dans la région et celle-ci sont surtout axés sur le développement de la région. Il siège d’ailleurs présentement sur le conseil d’administration de l’aéroport régional de Bathurst et du Downtown Bathurst Centre-ville. Il a aussi été impliqué comme entraineur d’hockey et de soccer depuis maintenant plus de 20 ans, tant au niveau récréatif que compétitif.

Florian Arseneault

Invité spécial

Florian Arseneault est originaire du Petit Rocher. Il réside à Bathurst depuis 1994.

Il a gradué de l’U de M avec un Baccalauréat en Sc. politique en 1985. Il a par la suite poursuivit des études en droit (droit civil) à L’UQAM d’où il a obtenu son Baccalauréat en Droit en 1988. Il est par la suite revenu étudier à l’École de droit de l’U de M (programme de conversion à la Common Law) et a obtenu son Baccalauréat en Droit en 1990. Me Arseneault fut admis au Barreau du NB en 1991.

Il a d’abord pratiqué le Droit auprès de l’étude Robert Boudreau à Petit Rocher de 1990 à 1997. Il a par la suite joint les rangs de l’étude Robichaud, Williamson, Godin, Thériault, Johnson de Bathurst de 1997 jusqu’en 2006. En 2007, il s’est associé à l’étude Robichaud, Theriault, Riordon, Arseneault jusqu’en 2013. Depuis, il pratique au sein de l’étude Riordon et Arseneault de Bathurst.

Me Arseneault exerce le droit exclusivement dans les domaines suivants : Transactions immobilières, Droit corporatif et commercial, Testaments et Droit successoral.

Me Arseneault a toujours été énormément impliqué auprès de divers organismes à but non lucratif tant au niveau régional, que provincial et national. Il est entre autres membre du Conseil d’administration de l’AJEFNB depuis 2005, et en est le président de 2018 à 2024. Il a fait partie du Conseil d’administration du Club Richelieu Bathurst pendant environ 8 ans. Il est actuellement membre des Conseils d’administration régionaux suivants : le Conseil économique du Diocèse de Bathurst et de CBDC Chaleur. Il est membre du conseil d’administration du Centre canadien de français juridique (CCFJ).

Me Arseneault pratique exclusivement dans les domaines suivants : Droit immobilier, Droit commercial et corporatif, Droit des successions et Testaments.

Denis Boudreau

Invité spécial

Denis Boudreau est originaire de Memramcook au N.-B et demeure à Petit-Rocher depuis 2014.

Il occupe le poste de directeur principal de la BDC au bureau de Bathurst depuis maintenant 7 ans, le tout au service du nord-est du Nouveau-Brunswick y compris Miramichi, la région Chaleur, la Péninsule Acadienne et le Restigouche.

Denis est responsable de la mise en marche de programmes de financement et de services experts-conseils de la BDC auprès de nouveaux clients et clients actuels de la Banque.  Le portefeuille de la BDC en région est quand-même varié et affecte plusieurs secteurs commerciaux dont le manufacturage spécialisé, industrie de la pêche, bois à valeur ajoutée, alimentation/ breuvages, vente au détail, tourisme et autres.  

Diplômé en Comptabilité et Gestion des Affaires en 2001 du Eastern College à Moncton, ses connaissances s’étendent aussi au développement de marchés, communications, stratégie financière et montage financier pour offrir un point d’appui aux clients de la Banque ainsi qu’à plusieurs organismes en région en tant que bénévole.

Il a déjà dirigé des équipes de vente au détail, géré d’importants inventaires et flux avec saisonnalités dans plusieurs entreprises privées à Moncton et Bathurst.  Il a débuté sa carrière dans le domaine bancaire en 1999 avec focus sur le financement des particuliers avec RBC.  Il a œuvré dans plusieurs secteurs dont il connait les rouages et peut aider de façon efficace la gestion de projet et mener des transactions afin d’éviter les enjeux coûteux et trop à risque.  Impliqué dans plus de 100 acquisitions d’actifs/ actions en carrière, il a vécu avec ses clients une longue liste d’enjeux et d’épreuves pour arriver à des réalisations assez remarquables.

Après plus de 10 années en région, M. Boudreau se trouve dévoué au développement économique en tant que facilitateur et entrepreneur, bénévole, et est toujours facile d’accès pour discuter de projets de façon objective et réaliste.

Gilles deveaux

Special guest

Gilles is a member of MNP’s Assurance and Accounting teams in Bathurst and the New Brunswick peninsula. With nearly three decades of public practice experience, Gilles helps a wide range of organizations achieve their business goals.

Gilles specializes in insurance and corporate income tax returns, and also provides business advisory services to entrepreneurs. He works one-on-one with municipalities, not-for-profit organizations, dealerships, manufacturing and construction companies, and professionals.

Gilles began his career as a senior manager at a large chartered accountancy firm, later becoming partner at a Bathurst firm where he worked for 17 years.

Bilingual in French and English, Gilles earned a Bachelor of Business Administration (BBA) from Moncton University. He is a Chartered Professional Accountant (CPA), qualifying as a Chartered Accountant (CA).

Committed to his profession and community, Gilles is the outgoing president of the Bathurst Rotary Club. He has served as treasurer for several local organizations, including the Bathurst Minor Hockey Association and the Chaleur Chamber of Commerce and Cohesia (formerly Dialogue NB).

Lucie Rolland

Special Guest

Lucie Rolland has been a Business Transfer Advisor for CTEQ since 2015.

Settled in the region since 2007, she worked as a development advisor for entrepreneurs at the MRC de la Côte-de-Gaspé for over eight years, specifically assisting promoters in their business start-up projects.

With strong expertise in advisory support for business teams on business development projects and for entrepreneurs launching their businesses, she has specialized in business transfer for several years. In 2022, she earned her Business Transfer Management certification from the Institut de Leadership.

Raising awareness and providing training on business transfer are also key aspects of her professional journey.

Whether supporting work teams or entrepreneurs, her approach emphasizes effective communication and harmonious human relations. Human factors are a priority in her work on business transfer and succession projects.

Lucie holds various certifications in human resources management, art-science psychology, coaching and strategic consulting, as well as leadership and team mobilization.

Denis Roy

Special Guest

Denis Roy is originally from Alcida and has been living in Dunlop since 2004.

He is married to Natalie Daigle-Roy, a teacher with the Francophone Northeast School District. Together, they have two sons, Alex and Zachary.

Mr. Denis Roy has been the Executive Director of CBDC Chaleur for the past 10 years.

As Executive Director, Denis Roy oversees the implementation and administration of policies and procedures at CBDC Chaleur, a non-profit organization that provides financial and technical support to businesses. He is responsible for the organization’s internal management and the various programs it offers, contributing to the economic growth of the Chaleur region.

Mr. Roy holds a Bachelor’s degree in Business Administration from the Université de Moncton and has earned multiple certificates in leadership, public relations, human resources management, business development, and financial analysis.

With over 25 years of experience in finance and economic development in northeastern New Brunswick, Mr. Roy has held several key positions. He worked as an account manager at Caisse populaire de Shippagan for seven years before becoming Senior Business Development Manager at the Business Development Bank of Canada (BDC) for another seven years. He then served as Regional Director for the Northeast District Office at Opportunities New Brunswick for five years. Leading a team of 10 professionals, he brought an in-depth and dynamic perspective to economic development, business growth, and financial analysis.

Mr. Roy is actively involved in various causes close to his heart, primarily focused on regional development. He currently serves on the Board of Directors of the Bathurst Regional Airport and Downtown Bathurst Centre-ville. Additionally, he has been coaching hockey and soccer for over 20 years at both recreational and competitive levels.

Florian Arseneault

Special Guest

Florian Arseneault is originally from Petit Rocher and has been residing in Bathurst since 1994.

He graduated from the Université de Moncton with a Bachelor’s degree in Political Science in 1985. He then pursued legal studies in civil law at UQAM, where he obtained his Bachelor of Laws in 1988. Following this, he returned to study at the Université de Moncton’s law school (Common Law conversion program) and earned his Bachelor of Laws in 1990. Me Arseneault was admitted to the New Brunswick Bar in 1991.
He initially practiced law at the Robert Boudreau law firm in Petit Rocher from 1990 to 1997. He then joined the firm Robichaud, Williamson, Godin, Thériault, Johnson in Bathurst from 1997 to 2006. In 2007, he became a partner at Robichaud, Theriault, Riordon, Arseneault until 2013. Since then, he has been practicing at the firm Riordon & Arseneault in Bathurst.

Me Arseneault practices exclusively in the following areas of law: Real Estate Transactions, Corporate and Commercial Law, Wills, and Estate Law.

He has always been deeply involved with various non-profit organizations at the regional, provincial, and national levels. Among other commitments, he has been a member of the Board of Directors of the AJEFNB since 2005 and served as its president from 2018 to 2024. He was also a member of the Board of Directors of Club Richelieu Bathurst for approximately eight years. He is currently a board member of the following regional organizations: the Economic Council of the Diocese of Bathurst and CBDC Chaleur. He is also a board member of the Centre canadien de français juridique (CCFJ).

Me Arseneault practices exclusively in the following areas: Real Estate Law, Corporate and Commercial Law, Wills, and Estate Law.

Denis Boudreau

Special Guest

Denis Boudreau is originally from Memramcook, NB and has lived in Petit-Rocher since 2014.

He has been a Senior Account Manager with BDC in the Bathurst office for 7 years now, serving Northeastern NB including Miramichi, the Chaleur region, the Acadian Peninsula and Restigouche.

Denis is responsible for the implementation of BDC’s financing programs and consulting services to BDC’s new and existing clients. The BDC’s regional portfolio is varied in several commercial sectors including advanced manufacturing, fishing, forestry, value-added wood, food/beverage, retail, tourism and others.

A graduate in Accounting and Business Management in 2001 from Eastern College in Moncton, his knowledge also extends to market development, communications, financial strategy and deal structuring to offer turnkey support to the Bank’s clients as well as multiple local associations through volunteering.

He has previously led retail teams, managed large inventories and seasonal cash flows in private sector  in Moncton and Bathurst. He began his career in banking in 1999 in personal financing with RBC. He has worked in several sectors of which he knows the workings and can effectively help project management and lead transactions to avoid costly and overly risky issues. Involved in more than 100 assets/shares acquisitions during his career, he has experienced a long list of challenges with his clients, overcoming them to achieve still ending in positive achievements.

After more than 10 years in the region, Mr. Boudreau is dedicated to economic development as a facilitator and entrepreneur, a volunteer, always eager to discuss projects objectively and realistically.